سازمان مدیریت صنعتی بیست و ششمین همایش عرصه یادگیری مدیران منابع انسانی را در مشهد مقدس برگزار می کند کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پی احیای پدیده ۱۴ نفر در بورس، به پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند | شگرد متهمان چه بود؟ سقف قیمت برای واردات خودرو صفر برداشته شد؟ وزیر اقتصاد: نگفتم کف دلار ۷۳هزار تومان است قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۳ دی ۱۴۰۳) | تیگو ۸ پرومکس ۳۵ میلیون تومان ریخت صنعتگران در انتظار جبران خسارت قطع انرژی براساس قانون بهبود فضای کسب و کار افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۳ دی ۱۴۰۳) | ساینا دوگانه‌سوز ۵۴۰ میلیون تومان شد لیست محصولات ممنوعه برای صادرات در سال ۱۴۰۴ اعلام شد آغاز عرضه دلار و درهم در دبی و تهران | شروع قدرتمند بازارساز (۳ دی ۱۴۰۳) سودای بورس برای فتح قله جدید | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ دی ۱۴۰۳) دلیل ناترازی انرژی در کشور چیست؟ | گاز به نیروگاه‌ها نمی‌رسد علت قطعی‌های نامنظم برق در مشهد چیست؟ | چرا برق برخی مناطق اصلاً قطع نمی‌شود؟ افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۳ دی ۱۴۰۳) | نیم‌سکه یک میلیون تومان گران شد! زمان ثبت سفارش خرید عرضه اولیه امروز مشخص شد (۳ دی ۱۴۰۳) | حداکثر ۴ میلیون ریال برای خرید عرضه اولیه دزاگرس نیاز است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ دی ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۷۷ هزار تومان ویدئو | وزیر اقتصاد قیمت دلار را مشخص کرد سهام اولین شرکت دانش‌بنیان شنبه آینده (۸ دی ۱۴۰۳) عرضه اولیه می‌شود | چقدر نقدینگی کنار بگذاریم؟ حراج سکه ضرب ۱۴۰۳ مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود (۳ دی ۱۴۰۳) صدور ۹ هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای تراکنش‌های بانکی مشکوک فروش ۸ محصول ایران خودرو ویژه دی ماه ۱۴۰۳ + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات (۳ دی ۱۴۰۳) | سیب امروز در مشهد چند؟ نرخ تورم آذر ۱۴۰۳ اعلام شد | کاهش نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های ایرانی آغاز فروش خودرو لاماری ایما از ظهر امروز (۳ دی ۱۴۰۳) + شرایط پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳)| قله نوردی شاخص بورس ادامه دارد؟ تکذیب گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت بنزین (۲ دی ۱۴۰۳) برای خرید آهن‌آلات در مشهد چه باید کرد؟ انبوه‌سازان لاکچری‌ساز بلای جان بازار مسکن
سرخط خبرها

کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت‌ها در بازار خودرو | رشد عرضه و توقف معاملات خودرو 

  • کد خبر: ۵۶۱۳۴
  • ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت‌ها در بازار خودرو | رشد عرضه و توقف معاملات خودرو 
 با وجود کاهش ۳ تا ۵۵ میلیون تومانی قیمت برخی خودرو‌های داخلی نسبت به هفته گذشته، ورود نرخ دلار به کانال ۲۲ هزار تومان و انتظار مشتریان برای کاهش بیشتر قیمت‌ها، موجب قفل شدن بازار و توقف معاملات خودرو در آغاز هفته جاری شد.

به گزارش شهرآرانیوز، موج تازه ریزش قیمت در بازار خودرو با نزدیک شدن به زمان آغاز به‌کار رئیس‌جمهوری جدید آمریکا و سیر نزولی نرخ ارز موجب کاهش ۳ تا ۳۰میلیون تومانی قیمت‌ها شده، اما هنوز کمتر خریداری حاضر به پذیرش ریسک خرید خودرو است و همین موضوع به افت شدید معاملات در بازار خودرو منجر شده است.

 

فعالان بازار می‌گویند: سیر نزولی نرخ ارز و چشم‌انداز مثبت معادلات سیاسی موجب شده اغلب مشتریان برای خرید خودرو دست نگه دارند. به‌گفته فعالان صنفی تا زمانی که نرخ ارز در هر محدوده قیمتی برای مدت ۲ تا ۳ هفته تثبیت نشود، نمی‌توان انتظار بازگشت مشتریان به بازار خودرو و رشد نسبی معاملات را داشت.



ریزش ۵۵میلیون تومانی قیمت در بازار خودرو

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در یک هفته گذشته بیشترین ریزش قیمت در بازار خودرو‌های داخلی مربوط به‌خودرو‌های مونتاژی و گران‌قیمت‌تر مانند هایما اس۷ و دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک بوده است. قیمت هایما اس۷ با کاهش ۵۵میلیون تومانی از ۶۷۵میلیون به ۶۲۰میلیون رسیده و قیمت دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک هم با نزولی ۲۴میلیون تومانی از ۴۳۷میلیون به ۴۱۳میلیون تومان کاهش یافته است.

 

به‌گفته نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، قیمت خودرو‌ها در یک هفته گذشته ۱۰درصد کاهش یافته است.

 

اسد کرمی افزود: قیمت خودرو که از آبان‌ماه سال‌جاری تا یک هفته پیش ۳۰درصد کاهش یافته بود دریک هفته اخیر نیز، ۱۰درصد دیگر ریزش کرد.

 

او تأکید کرد: میزان تقاضا در بازار به‌شدت پایین است. به‌گفته او در روز شنبه هفته جاری کاهش ۵۰۰هزار تا ۵میلیون تومانی قیمت‌ها در بازار محصولات سایپا و ریزش ۵۰۰هزار تا ۱۰میلیون تومانی قیمت در بازار محصولات ایران‌خودرو را شاهد بودیم به‌نحوی که قیمت پژو۲۰۶ تیپ۲ به ۱۸۸میلیون، پژو۲۰۶تیپ۵ به ۲۴۷میلیون، سمند (LX) ۱۷۵میلیون تومان و سمند EF ۷به ۱۹۶ میلیون، پژوپارس سال به ۲۰۵میلیون، پژو۴۰۵ GLX دوگانه‌سوز ۱۸۲میلیون، سورن ۲۲۹میلیون، ۲۰۷دستی ۲۷۴میلیون تومان و ۲۰۷پانور به ۳۰۹میلیون رسید. در گروه محصولات سایپا نیز قیمت سایپا ۱۱۱ به ۱۲۳ میلیون، سایپا۱۳۱ به ۱۰۵میلیون‌و۵۰۰هزار، سایپا۱۵۱ (پراید وانت) ۱۱۲میلیون تومان و نرخ تیبا، تیبا۲ و تیبا۲ پلاس نیز به‌ترتیب به ۱۲۶، ۱۲۸ و ۱۳۷میلیون تومان رسید. قیمت ساینا نیز به ۱۳۳میلیون، کوییک دنده‌ای ۱۴۳میلیون و کوییک R به ۱۴۸میلیون تومان کاهش یافت.

 

انتظار کاهش ۳۰درصدی مجدد قیمت خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو هم با اشاره به انتظار مشتریان برای کاهش بیشتر قیمت خودرو گفت: روند ریزش قیمت خودرو‌های داخلی در یک هفته گذشته به‌دلیل کاهش نرخ ارز، تندتر شده است.

 

سعید موتمنی، افزود: تا هفته گذشته شاهد کاهش ۳۳درصدی قیمت خودرو بودیم، خریداران و فروشندگان نیز با این قیمت‌ها کنار آمده بودند و معاملات بازار خودرو جان گرفته بود، اما با کاهش نرخ دلار به کانال ۲۲هزار تومان دوباره شیب کاهش قیمت خودرو تندتر شد. تا زمانی که نرخ ارز تثبیت نشود، خریداران عمدتا به بازار مراجعه نمی‌کنند.

 

به‌گفته او با توجه به اتفاقات سیاسی و احتمال ورود نرخ دلار به کانال ۲۰هزار تومان، احتمال کاهش ۳۰درصدی مجدد قیمت خودرو وجود دارد.

 

موتمنی تأکید کرد: بررسی قیمت خودرو‌های داخلی در ۲۸دی‌ماه۹۸ نسبت به‌مدت مشابه پارسال نشان می‌دهد در سال گذشته با دلار ۱۳هزارو۲۰۰تومانی قیمت خودرو ۲۰۶تیپ۲ و سمند کمتر از ۱۰۰میلیون تومان بود، اما با افزایش نرخ ارز قیمت این خودرو‌ها و سایر کالا‌های سرمایه‌ای بین ۷۰ تا ۸۰درصد رشد کرد.

 

به‌گفته او قیمت‌ها در بازار کالا‌های سرمایه‌ای با نرخ ارز ارتباط تنگاتنگی دارد به همین دلیل درصورت ورود دلار به کانال ۲۰هزار تومان، شاهد کاهش ۶۰درصدی قیمت خودرو‌های داخلی نسبت به آبان‌ماه امسال خواهیم بود.

 

به‌گفته او بازار خودرو در انتظار تخلیه حباب قیمت است، زیرا در ۲۸مرداد امسال با نرخ ۲۳هزار تومانی دلار، قیمت سمند ال‌ایکس ۱۵۰ بود که اکنون به ۱۷۰میلیون تومان رسیده است.

 

موتمنی از احتمال تأثیر پذیری بیشتر قیمت خودرو‌های خارجی از نرخ ارز خبر داد و افزود: در اسفندماه سال گذشته که نرخ دلار ۱۶هزار تومان بود قیمت سانتافه به یک میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان رسید، اما وقتی دلار وارد کانال ۳۳هزار تومان شد، نرخ این خودرو نیز به ۳میلیارد تومان رسید.

 

رشد عرضه و توقف معاملات خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو افزایش مراجعه دلالان خودرو به مراکز خرید و فروش را ناشی از تلاش آن‌ها برای فروش خودرو‌های دپو شده حتی به قیمت‌های کاهشی فعلی دانست و گفت: شرایط کنونی بازار خودرو موجب شده، برخی که قبلا به قصد سرمایه‌گذاری وارد بازار خودروشده بودند، اکنون فروشنده باشند.

 

موتمنی گفت: خودرو‌هایی که قبلا با نوسان نرخ ارز خریداری و دپو شده بود، اکنون در حال عرضه به بازار است، اما خریداری برای این خودرو‌ها نیست، زیرا تا هفته گذشته هم فروشنده و هم خریدار با دلار ۲۵هزار تومانی کنار آمده بودند و خرید و فروش در بازار خودرو تا حدودی راه افتاده بود، اما اکنون خریداران با انتظار برای دلار کمتر از ۲۰هزار تومانی، خرید نمی‌کنند.

 

او افزود: مطرح شدن برخی احتمالات مانند آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران و کاهش تحریم‌ها با روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا نیز به انتظارات کاهش بیشتر قیمت خودرو دامن زده و بازار خودرو بلاتکلیف است. موتمنی شرط بازگشت مشتریان به بازار خودرو را تثبیت حداقل ۳ هفته‌ای نرخ ارز دانست و افزود: بازار خودرو از چهارشنبه هفته گذشته قفل شده و تا زمانی که نرخ ارز تثبیت نشود، مشتریان واقعی برای خرید خودرو ریسک نمی‌کنند و دلال‌ها نیز انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بازار خودرو ندارند.

 

او ادامه داد: به‌نظر می‌رسد روند کاهش نرخ ارز ادامه‌دار خواهد بود؛ با این روند شاهد کاهش بیشتر قیمت خودرو خواهیم بود.

 

چشم‌انداز سکته ۵۰درصدی در بازار خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با رد احتمال افزایش قیمت خودرو در بازار شب عید و رشد احتمالی و نسبی تقاضا، گفت: باید قبول کنیم افزایش قیمت خودرو ناشی از تقاضای کاذب و هجوم سرمایه‌های سرگردان به بازار بوده است و در چنین شرایطی حتی احتمال افزایش قیمت خودرو در بازار شب عید نیز وجود ندارد.

 

به‌گفته او معدود مشتریانی که خواستار تبدیل به احسن کردن خودروهایشان هستند نیز به انتظارتثبیت قیمت‌ها در بازار نشسته‌اند.

 

موتمنی تأکید کرد: اگر دولت آمریکا به برجام بازگردد شاهد سکته ۵۰درصدی در بازار خودرو خواهیم بود همانطور که پس از تعطیلات با آغاز به‌کار همه بازار‌های سرمایه‌ای ازجمله بازار خودرو و سیر نزولی نرخ ارز شاهد ریزش قیمت‌ها هستیم.

منبع: همشهری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->